Laatste tips en adviezen

Het aftellen voor Twenterun 2018 is begonnen! Vrijdag a.s. is de start!
We hebben er fantastische, doch warme, weersvoorspellingen bij! In dit bericht een aantal laatste tips en adviezen voor de voorbereiding. En natuurlijk het globale tijdplan en de startlijst.

Tijdspad

Tijdspad

Een tijdspad voor vrijdag en zaterdag a.s.:

ROC van Twente, De Gieterij, Hengelo

  • Vanaf 15:30 uur kunnen de teamcaptains zich melden bij de registratietafels.
  • Vanaf 16:00 uur begint het startfeest met live muziek van 2 pop/funk/rock bands van de Podiumacademie van het ROC van Twente.
  • Om 16:45 uur gaan alle deelnemers samen, in teamkleding, op de foto.
  • Na een symbolische gezamenlijke warming up knippen de speciale mysterie gasten van Kans Voor Een Kind het lint door en kan het eerste team, Twenterunners Haaksbergen,  om 17:00 de route op.
  • Om 17:24 vertrekt het team Veiligheid & Vakmanschap, waarmee alle teams van start zijn.

De Vereeniging, De Lutte

  • Rond 21:00 uur worden ontmoeten we met gezelligheid in de Lutte, bij ‘de Vereeniging’ Hier is het eerste checkpoint.

ROC van Twente, Wierdensestraat Almelo

  • Zaterdag, rond 07:00 uur, na de donkere, nachtelijke uurtjes, treffen we voor een ontbijt aan de Wierdensestraat in Almelo (checkpoint 2).

ROC van Twente, Weth. Beversstraat Enschede

  • Om 15:20 uur vertrekken de lopende sub-teams vanaf checkpoint 3, Wethouder Beverstraat 165, gezamenlijk voor het laatste stuk van de route, richting de Gieterij.

ROC van Twente, De Gieterij Hengelo

  • Rond 16:30 uur komen de teams aan bij de Gieterij en gaan als geheel over de finish, waarna ze direct de check kunnen overhandigen aan stichting Kans Voor Een Kind.
  • Tijdens de viering, tot ca. 18:00 uur, worden enkele ludieke prijzen verloot onder de deelnemende teams. Bij de viering is soep met brood, frisdrank en water aanwezig.
Startlijst

De volgorde van starten is aan de hand van de doorgegeven loopsnelheden aangepast. Zie hiervoor

Route-aanpassingen

Deze week hebben we de route nogmaals gereden en zijn we toch nog een aantal wegwerkzaamheden tegengekomen die niet waren gemeld op daarvoor bestemde sites. Hieronder de laatste aanpassingen:

Het centrum van Ootmarsum kunnen we niet door en in Nijverdal vinden werkzaamheden plaats op het Industrieterrein.

In het centrum van Haaksbergen is kermis waar lopers en fietsers tussen de attracties door gaan. Voor de auto’s hebben we ter plekke een bypass gemaakt in de route. Ronnie Wientjes is daar als verkeersbegeleider aanwezig om alles in goede banen te leiden.

In Hengelo gaan de teams niet over de Laan van Zuid. Dit ivm werkzaamheden thv het Esrein. De gemeente Hengelo heeft ons toegezegd dat de Industriestraat weer toegankelijk zal zijn.

De route-aanpassingen zijn verwerkt in de route-beschrijvingen en gps-bestanden die je hier kunt

Bereid je voor op de warmte

Duursport in warme temperaturen vraagt om extra voorzorgsmaatregelen. Het lichaam zal de warmte die het kwijt moet, minder goed kwijt kunnen raken in warme temperaturen. Voorzorgsmaatregelen die je zal moeten nemen:

  • Download de EHBO app van het rode kruis op de mobiele telefoon. Hiermee heb je de nodige informatie bij de hand, om iemand te kunnen helpen. Bij het doen van langdurige inspanning in warmte, is er een vergrote kans op: zonnebrand, flauwte, zonnesteek, hitte-uitputting en uiteindelijk hitteberoerte. Met de EHBO app kan je nalezen wat de symptomen en aanpak zijn bij deze,  en andere, aandoeningen.
    De EHBO-app kun je hier downloaden>>
  • Draag goed ventilerende kleding. Niet te veel. Liever lichte of witte kleding, dan donkere of zwarte kleding.
  • Bescherm een kaler hoofd extra tegen de zon. Door een petje of hoofddoek te dragen.
  • Een zonnebril is prettig tegen het felle zonlicht.
  • Zorg dat je voldoende eet. Begin goed gevoed aan een etappe.
  • Drink veel vocht voorafgaande aan jouw etappe. Veel = 1,5 maal zoveel als dat je zweet.  Als je langer dan 45 minuten inspant, kan je extra isotone sportdrank nemen tijdens de inspanning.
  • Eet en drink direct na een etappe voldoende om vocht, mineralen en koolhydraten aan te vullen.
  • Wissel elkaar vaak af zodat je niet te lange stukken achtereen hoeft te rennen. Denk er aan dat fietsen wel meer verkoeling geeft, maar nog steeds een lichamelijke activiteit is waarbij het lichaam opwarmt.
  • Kies, wanneer je even moet wachten, voor een plekje in de schaduw.
  • Smeer je goed in met een hoge factor zonnebrandcrème.
  • Hou elkaar extra goed in de gaten en zorg voor voldoende verkoelende pauzes.